Cara Mengurangkan Berat Badan

Setiap orang mempunyai cara berbeza dalam pengambilan makanan seharian. Dari sudut kesihatan, kadar metabolisma badan juga berbeza-beza antara satu sama lain.  namun kita mesti cuba la untuk mengatur kandungan setiap 'meals' kita supaya ada protein, vitamin dan  minerals.

antara cadangan yang bagus untuk anda pertimbangkan dalam cara mengurangkan berat badan ialah:
  • Elakkan makan jika sudah kenyang.  Walaupun masa makan sudah tiba! Kita bukan hidup untuk makan.
  • Digalakkan supaya makan ketika anda berfikiran tenang dan lapang dada. Lupakan sekejap hal kerja ketika nak mula makan. tak perlu bincang perkara yang membuatkan stress di meja makan atau bertengkar!
  • Rasullullah SAW (selawat) melarang memasukkan makan dalan makanan. Maksudnya, tidak makan buah-buahan kecuali setelah 2 JAM anda makan berat seperti sarapan atau lunch
  • Tidak makan makanan apapun dia sela waktu makan makanana berat kecuali buah-buahan.
  • Buatkan Air Madu  (madu dicampurkan dengan air) dan minum kerana molekul-molekul air yang tersusun berantai seperti molekul madu sangat bagus untuk badan anda.
  • Amalkan minyak zaitun yang di campurkan sedikit cuka buah (biasa cuka kurma atau cuka epal) ke dalam salad anda. Cuba resipi di sini.

  • Kurangkan berat badan anda mungkin lebih mudah dari mengekalkan berat badan lepas dah turun. Jadi cuba amalkan menu ini dalam menu anda :
    • Susu dicampurkan dengan 7 BIJI kurma ajwa  (madinah) untuk digantikan salah satu dari 3 meals harian anda.
  • Dan yang tak kurang penting dalam cara mengurankan berat badan ialah berhenti merokok serta merta
Berhenti Merokok Dengan Cepat untuk Selama-Lamanya


Kak Nab

A WAHM of a boy and a girl .Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment