6 PETUA RAMBUT GUGUR


1) Mencegah keguguran dengan menambah lebih banyak vitamin C dalam diet anda. Vitamin C diperlukan untuk sintesis kolagen yang seterusnya menyokong folikel rambut dan menyimpan saluran darah di kulit kepala yang sihat. Vitamin C juga meningkatkan penyerapan zat besi daripada makanan. 

Untuk mempertingkatkan keberkesanan vitamin C pada rambut, gabungkan makanan yang kaya dengan vitamin C dengan makanan yang mengandungi vitamin E, vitamin yang penting yang juga boleh membantu mengurangkan keguguran rambut kerana kemampuannya untuk meningkatkan peredaran darah ke kulit kepala itu. 

Vitamin C dan vitamin E melindungi antara satu sama lain dan lebih berkesan apabila dimakan bersama-sama.

2) Rambut perlukan lebih daripada 90% protein dan diet yang terlalu rendah dalam protein boleh menyebabkan keguguran rambut. 
Beta-karotena dalam bayam menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat. Banyakkan makan bayam :-)

3) Gabungkan sumber pemakanan vitamin A ke dalam diet anda. Vitamin A menggalakkan pertumbuhan sel-sel dan tisu-tisu yang sihat, termasuk bagi rambut dan kulit kepala. 

Kekurangan vitamin A boleh menyebabkan keguguran rambut dan penipisan rambut. Beta-karotena, yang didapati pada sayur-sayuran hijau dan buah-buahan seperti bayam, brokoli, lobak merah, kentang manis, mangga, tembikai dan aprikot, juga menggalakkan rambut yang sihat kerana sifat-sifat anti-oksida dan juga berperanan sebagai pelopor kepada vitamin A.

4) Bukti menunjukkan bahawa pengambilan Vitamin B yang mencukupi terutamanya vitamin B6 (pyridoxine), B12 (riboflavin), B9 (folat), B7 (biotin), B5 (Pantothenic acid) dan B3 (niacin), dapat memantu menjadikan rambut lebih sihat .

5) Iron atau zat besi membawa oksigen kepada rambut, dan zat besi yang tidak mencukupi boleh menyebabkan folikel rambut kekurangan oksigen.

Kehilangan zat besi adalah salah satu faktor yang paling biasa yang menyumbang kepada keguguran rambut di kalangan wanita pra-menopaus. 

Untuk mencegah atau membetulkan kekurangan ini anda perlu mengambil makanan yang kaya dengan zat besi seperti buah-buahan kering, kuning telur, hati, daging merah tanpa lemak, tiram, ayam, ikan salmon, tuna dan bijirin penuh.

6) Amalkan pengambilan supplement yang dapat membantu anda dalam kekurangan zat dan vitamin yang diperlukan oleh rambut dan badan. 



DAPATKAN VIVIX SHAKLEE UTK KESAN TERBAIK


Nak Sihat dan Kekal Cantik??, sudah semestinya kena ambil suplemen untuk membantu menampung segala kekurangan zat dalam badan kita. Bila rambut kekurangan zat dan vitamin sudah semestinya akan jadi rapuh dan gugur. Jom Jadi Cantik dan Sihat secara berjemaah .




Hubungi:
Kak Nab
013.3860068
(Sid: 1215924)


Kak Nab

A WAHM of a boy and a girl .Alhamdulillah.

1 comment: